Myli się ten, kto widząc tytuł, oczekuje od stron utartego spotkania z klasyką. Autor - Ajubel jest rysownikiem (można o nim poczytać choćby tutaj), rozdziały Daniela Defoe przekłada więc na 77 obrazów. Żadnemu nie towarzyszą słowa; rozkładówki są silne, sugestywne, zdecydowanie
więc warto dać ponieść się ich narracji! Soczystość barw i wielość różnokolorowych kresek budują opowieść intrygującą, dynamiczną, mocną. Poznajemy bohatera w tym samym momencie, w którym musimy go pożegnać, czujne oko śledzi nie tylko pętlę zdarzeń, ale i silne emocje, zamotane w każdą z kart. Ich tempo jest ogromne, mnóstwo też w nich dramatyzmu. Nastrój czasem buduje gęstość linii, innym razem wybór i tonacja kolorów, grubość kresek; jedno jest pewne: obojętne obserwowanie dramatu Robinsona nie jest możliwe! Ilustracje tętnią życiem - rozsadzają strony, podsuwają słowa, epatują nastrojami, wciągając do swego świata.
więc warto dać ponieść się ich narracji! Soczystość barw i wielość różnokolorowych kresek budują opowieść intrygującą, dynamiczną, mocną. Poznajemy bohatera w tym samym momencie, w którym musimy go pożegnać, czujne oko śledzi nie tylko pętlę zdarzeń, ale i silne emocje, zamotane w każdą z kart. Ich tempo jest ogromne, mnóstwo też w nich dramatyzmu. Nastrój czasem buduje gęstość linii, innym razem wybór i tonacja kolorów, grubość kresek; jedno jest pewne: obojętne obserwowanie dramatu Robinsona nie jest możliwe! Ilustracje tętnią życiem - rozsadzają strony, podsuwają słowa, epatują nastrojami, wciągając do swego świata.
Oryginalna opowieść Ajubela nie jest historią traktującą o zaradnym człowieku, walczącym o przetrwanie - to intensywne, niezwykle subtelne spotkanie z jego wrażliwością: tęsknotą, marzeniami, lękami... Wiele tu trudu, ale i powodów do uśmiechu, mnóstwo zagubienia czy samotności; niespokojne kreski magnetyzują spojrzenie, nie pozwalając na obojętne przekładanie stron. Każda rozkładówka to liryczny majstersztyk - pracochłonny, o witalnych, mocnych kontrastach, pełen napięcia; niby prosty, a jednak pełen precyzyjnych smaczków.
Swoboda kunsztu Ajubela tkwi w drapieżnej ekspresji, która intensyfikuje przeżycia bohatera, w sposób szczególny pobudzając wyobraźnię czytelnika. Nie znając historii Robinsona można tropić jego los, snuć domysły; to intrygująca, detektywistyczna ścieżka, która skłoni czasem do powrotów do wcześniejszych zdarzeń, zamyśleń, łączenia z pozoru nieistotnych faktów. Pętla historii bohatera ma tu kluczowe, nienachalne, ale przejrzyste znaczenie. Opowieść Ajubela porwie i oczytanych w klasyce - znajdą w niej dopracowany dramat człowieka, swoiste odczytanie klasycznego utworu; można je uzupełniać znanymi wątkami.
Swoboda kunsztu Ajubela tkwi w drapieżnej ekspresji, która intensyfikuje przeżycia bohatera, w sposób szczególny pobudzając wyobraźnię czytelnika. Nie znając historii Robinsona można tropić jego los, snuć domysły; to intrygująca, detektywistyczna ścieżka, która skłoni czasem do powrotów do wcześniejszych zdarzeń, zamyśleń, łączenia z pozoru nieistotnych faktów. Pętla historii bohatera ma tu kluczowe, nienachalne, ale przejrzyste znaczenie. Opowieść Ajubela porwie i oczytanych w klasyce - znajdą w niej dopracowany dramat człowieka, swoiste odczytanie klasycznego utworu; można je uzupełniać znanymi wątkami.
Książka została nagrodzona Bolognia Ragazzi Award - książkowym Oscarem w kategorii fikcja w 2009 roku. Strona autora tu, tutaj jego blog. Na You Tube można obejrzeć wybrane rozkładówki z książki - klik:)
Wydawnictwo: Tako
Rok wydania: 2016
Format: 185 x 230 mm
Ilość stron: 180
Cena: około 55 zł
Oprawa: twarda
Komentarze
Prześlij komentarz